A BIM és az épülettervezési kommunikáció támogatása

Gyorsabb tervezési döntések meghozatala

A BIM segítségével hatékonyabb kommunikáció alakítható ki a tágabb értelemben vett projektcsapat, az ügyfelek és az épülettulajdonosok között.

Nem csak látványos képek

A BIM segítségével létrehozott fotorealisztikus 3D látványtervek és bemutatóséták megkönnyítik egy épület megjelenésének értelmezését, valamint annak áttekintését, hogy az épület hogyan fog illeszkedni a környezetébe, és hogyan fogja kiszolgálni az azt használó embereket. A BIM által megkönnyített kommunikáció előnyei azonban túlmutatnak a lenyűgöző képi megoldásokon. Ahogy a New Jersey-i mérnöki cég, a DLB építőipari szolgáltatásokért felelős igazgatója, Lee Kopsaftis megfogalmazta: „Az ügyfelek (és leendő ügyfelek) figyelmét remekül fel lehet kelteni a látványos renderelésekkel és bemutatósétákkal. A mi szempontunkból azonban az a legfontosabb, hogy ezek a látványtervek kínálják a legjobb módját annak, hogy ismertessük egy terv lényegét, és kiemelkedő minőségű mérnöki tervezési szolgáltatásokat tudjunk nyújtani” .

Kopsaftis magyarázata szerint „ügyfeleink nagy gonddal választják ki beruházási projektjeiket és befektetéseiket, és ez meghatározza azt, ahogyan kapcsolatba lépünk velük.”
A DLB tisztában van a hatékony kommunikáció fontosságával, és mindig igyekszik gondoskodni arról, hogy ügyfeleit kellőképpen tájékoztassa, megfeleljen az általuk támasztott igényeknek, és elkerülje a kellemetlen meglepetéseket. A bonyolult tervstratégiák megfelelő ismertetése azonban nem egyszerű, különösen akkor nem, ha a projekt érdekelt felei között nem műszaki hátterű szereplők is vannak. Itt érhetők leginkább tetten a BIM-en alapuló kommunikáció előnyei.
A renderelések és animációk életre keltik a virtuális projekteket a DLB ügyfelei számára, és ahhoz is hozzájárulnak, hogy a cég idejekorán azonosíthassa a tervek térbeli korlátait, ami megkönnyíti a későbbi koordinációt. Kopsaftis szerint „a BIM és a projektek látványterve segít abban, hogy ügyfeleinkkel megismertessük a mérnöki tervek műszaki vonatkozásait, átláthatóvá tegyük számukra a terveinket, és a vizuális együttműködésen keresztül az ő igényeiken alapuló optimális megoldásokat dolgozhassunk ki.”

Az oregoni Portlandban működő SERA Architects, Inc. az Autodesk Revit és 3ds Max szoftvereket használta a tervezési folyamat során a projektek látványterveinek elkészítéséhez, ami jelentősen megkönnyítette a kommunikációt, és jobb visszajelzéseket eredményezett. „A modellalapú látványterveknek köszönhetően műszaki háttértől függetlenül mindenki könnyebben megértheti az épületek és bérelhető terek felgyorsult tervezési folyamatát” – mondta Crawford Smith, BIM-szakértő.

A látványtervezés elősegíti a lehetőségek kiértékelését az ügyfelek és tulajdonosok számára

A New York-i SHoP Architects a tervkoncepciók 3D renderelésével könnyítette meg tervötleteinek ismertetését, amikor a botswanai Innovation Hub projekten dolgozott. „A BIM a látványtervezés használatával segített áthidalni az idő és távolság jelentette szakadékot” – mondta William Sharples, a SHoP igazgatója.

A projekt elején a SHoP tartott egy értekezletet az ügyfél képviselőinek New Yorkban, és olyan Revit-modelleket mutatott be, amelyek több tervváltozatot is kínáltak. Azzal, hogy a modellt 3D-ben tekinthették meg, az ügyfelek jobban átláthatták a tervezési szándékot, és hamarabb tudták véleményezni a terveket. Nemcsak az derült ki, hogy az épület hogyan fog kinézni, hanem az is, hogy a SHoP tervezési csapata hogyan szeretné együtt használni a különböző alapanyagokat.

„Nagyra értékeljük azokat a látványterveket, amelyeket a SHoP a projekthez biztosított – mondta David Tsheboeng, a projekt területfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója. – Azzal, hogy az épület 3D modelljeit a botswanai vezetőknek is meg tudtuk mutatni, sikerült fenntartani a lelkesedést a projekt iránt. Nem pusztán az a fontos azonban, hogy meg tudjuk nézni, hogyan fog kinézni az épület. Nagy benyomást tett ránk, hogy a SHoP a modellek segítségével mennyi, a projektre vonatkozó információt tud közölni. Meg tudják például mondani, hogy a különböző tervezési döntések hogyan hatnak a projekt megépítéséhez szükséges anyagok mennyiségére. Így többet és hamarabb megtudunk arról, hogy választásaink hogyan befolyásolják a végeredményt.”

Megalapozott döntéshozatal

„Az Autodesk BIM-megoldásai segítettek megkönnyíteni a látványtervek létrehozását, ami gyorsabbá tette a tervezési döntések meghozatalát” – mondta Smith a SERA Architects cégtől.

A koreai Szöulban működő Heerim építészei és tervezői Autodesk-szoftverek segítségével tekintették át Busan kikötő nemzetközi utastermináljának terveit, köztük egy bonyolult átjáró- és csomagkezelő rendszer kialakítására vonatkozó elképzeléseket. A modellalapú együttműködés és a projekt látványtervei segítettek abban, hogy a tervezési csapat, az ügyfél, valamint a projekt más érdekelt felei is áttekinthessék a teljes tervezetet, és egy hatékonyabb döntéshozó folyamatot alakíthassanak ki.

A németországi Kelheimben működő Schneider vállalat építőmérnökei is az Autodesk látványtervezési képességeit dicsérik. „Az ügyfelekkel folytatott kommunikációban nagy szerepe van a látványterveknek mind az ajánlattételi fázisban, amikor pályázunk egy-egy meghirdetett projektre, mind pedig a kivitelezési fázisban, amikor a részleteket kell az ügyfelekkel egyeztetni – mondta Josef Schneider. – Az Autodesk megoldásaival rendkívül gyorsan tudunk létrehozni kiváló minőségű látványterveket. Ügyfeleinknek valósághű rendereléseket tudunk bemutatni, amelyek megfelelően ismertetik a különböző tervváltozatokat, és a 3D modellek a megfelelő döntések meghozatalát is elősegítik.”

Forrás