Az építőipari digitalizáció kulcsa a szemléletváltás

Tóth Zoltánnal, a STRABAG IT koordinátorával beszélgettünk az iparág munkafolyamataiban zajló elkerülhetetlen változásokról. A szakember szerint az eszközök már rendelkezésre állnak, csak megfelelően kell őket használni.

A STRABAG már évekkel ezelőtt zászlajára tűzte a digitalizációt, így nemzetközi konszern lévén hamar megkezdte a szükséges változtatásokat. „Helyzeti előnyben vagyunk, mert a konszernen belül igazán jól működik a tudásmegosztás, tehát amit Németországban vagy Ausztriában fejlesztenek, azt rövid időn belül mi is elérjük” – mondja Tóth Zoltán. Majdnem minden munkatárs használ már valamilyen formában digitális eszközöket. „Nem csak egy központi rendszerről beszélünk, hanem különböző, mindenkit felölelő rendszerek hálózatáról, legyen az például egy egyszerű QR-kód leolvasó, vagy épp egy nemzetközi audio- és videokonferenciát lehetővé tevő eszközpark. Ezek mind-mind a digitalizáció égisze alá sorolhatók.”

„Jelmondatunk, a TEAMS WORK. – nem véletlenül – a csapatmunkára fókuszál, ami a digitalizáció elengedhetetlen részét képezi”

– emeli ki Tóth Zoltán. „Úgy gondolom, hogy a STRABAG a kötelező szerénységgel is a terület éllovasának tekintheti magát, a világszinten megjelenő tendenciák már mind lekövethetőek konszern szinten és Magyarországon is. Az én munkaterületem jól jellemzi a digitális technológiák iránti elkötelezettségünket, nyitottak vagyunk a változtatásokra, kihasználjuk a digitalizáció térhódításából fakadó lehetőségeket.”

forrás: Strabag

A STRABAG IT koordinátora hangsúlyozza, hogy általánosságban sok programot, applikációt használnak nap mint nap, ezért elengedhetetlen az informatikai szakemberek bevonása. „Maga az informatikai gondolkodásmód is szükséges az új rendszerek alkalmazásához. Nemcsak a rendelkezésre álló eszközök implementálását végezzük, hanem az új szemlélet terjesztésében és a fejlesztésben is segítünk.” Tóth Zoltán úgy véli ugyanakkor, hogy 2-3 év alatt az iparág egészére kiterjedő változás várható, hiszen a világ körülöttünk gyorsan változik, digitalizálódik, ami megköveteli minden építőipari cégtől a változtatást.

 

Már az egyszerű tudásmegosztás is sokat számít

Tóth Zoltán szerint a munkacsoportok és tagjaik közötti kollaboráció fejlesztésével nyerhet legtöbbet az iparág. Fontos lenne, hogy a különböző részegységeknél dolgozó emberek folyamatosan meg tudják osztani egymással a tudásukat. Például a „sharepoint” alapú rendszerek erre tökéletes megoldást biztosítanak.

„Más iparágakban már használnak ilyen eszközöket: egy csapat tagjai között rendkívüli hatékonysággal működtethető az információgyűjtés és a megosztás, a döntések, a folyamatok koordinálása, összehangolása, mert a módosításokkal kapcsolatos kérések az összes résztvevő számára azonnal lekövethetők és láthatók.”

„Óriási tévhit, hogy a digitalizáció csak az okoseszközökről szól”

– folytatja. „Valójában a folyamatok digitális térbe való átültetése a lényeg, ezzel ugyanis rendkívüli módon lerövidíthető, felgyorsítható egy-egy folyamat, növelhető a hatékonyság.”

 

A Big Data elemzés hozhatja a legtöbbet

Tóth Zoltán szerint a digitalizált környezet legfontosabb kihívása a komplex adatok folyamatos, gyors és hatékony elemzése, feldolgozása, kiegészítve az állandó és rendkívül aktív kommunikációval. „Manapság már az építőipar is szinte mérhetetlen mennyiségű digitális tartalmat állít elő. A legnagyobb potenciál éppen ezért ezen komplex adathalmazok feldolgozásában rejlik. Óriási fejlődés várható, hiszen az eredményekből meg lehet határozni, hol és hogyan lehet hatékonyságot növelni.”

A fejlődő hatékonyság nemcsak a termelésben mérhető, hanem például a munkaerőhiány is jól ellensúlyozható. „Ha jól optimalizált az építkezési helyszínekre történő anyagmozgatás, akkor kevesebb teherautóra van szükség, így sofőrt sem kell annyit alkalmazni. A fejlődés lehetősége itt is látszik.”

 

Bőven akad még kiaknázatlan terület a piacon

Tóth Zoltán szerint nehéz olyan informatikai szakembert találni, aki megfelelő építőipari háttértudással rendelkezik és alkalmas ilyen jellegű fejlesztői munkára. Emellett piaci rések is tátonganak a több iparágon átnyúló igények kielégítésében.

„Szükség lenne az iparágra specializálódott infokommunikációs szolgáltatásokra: dobozos szoftverek helyett itt egyedi fejlesztések kellenek.”

forrás: Strabag

A digitalizáció elé nem a technológia gördíti a legfőbb akadályt

„A változások elindításához először mindig egy kis plusz erőforrás szükséges, mivel az új rendszert a már meglévő és folyamatosan zajló napi munka mellett kell kipróbálni. Az esetek legnagyobb részében persze megtérül a befektetett energia.”

Mégis úgy látja, hogy a legnagyobb kihívás a munkatársak gondolkodásmódja: elengedhetetlen az innovációs képesség és a nyitottság.

„Át kell értékelni és felül kell írni az adott esetben évtizedes szokásokat. A fiatalabb generáció számára a digitalizáció természetes folyamat, hiszen a mindennapjaik állandó részét képezi, de az idősebb korosztálynak is meg kell élnie a változást, ez elkerülhetetlen. Fontos a fiatal lendület, de a szakértelem szintén!”

Egyre kevésbé számítanak high tech-nek a digitális megoldások

„A jelenlegi konjunktúrában megnövekedett igényeket máshogyan kielégíteni nem is lehet a környezet állandó és gyors változása mellett: az építőiparnak olyan produktumot kell létrehoznia, ami leköveti például a mai smart city koncepciót.”

Az IT koordinátor szerint az építési projektek könnyebben szimulálhatók az összes tervezési- és döntéshozatali folyamat digitalizálásával.

„A STRABAG-nál alkalmazott BIM5D segítségével például már eleve optimálisabb szintről indul egy építési projekt. A 3D modell elemeihez kapcsolható idő (4D) és költség (5D) keret, mellyel ezek a tényezők is optimalizálhatók. A virtuális valóság technológiáját használva (VR szemüveg) a modellek szinte testközelből prezentálhatók az ügyfelek számára, így segítve a megértést, ezáltal a kommunikációt.”

 

Ezeken a fejlesztéseken dolgoznak jelenleg

„Az építési munkaterületek hálózatba történő bekapcsolásával az építkezésen dolgozó munkatársak is azonnal friss adatbázisokat használhatnak. A folyamatos adatkapcsolat révén az elemzést vagy az utómunkát is hamarabb elkezdhetik. Most vezetjük be az Office 365-öt is, aminek a lényege, hogy számos különböző eszközről elérhetőek az adatok.”

„Sok ötlet jön azoktól a kollégáktól, akik a munkaterületen dolgoznak” – folytatja az IT koordinátor. „Próbáljuk ezen ötleteket felkarolni és megoldást keresni rájuk. Majd amikor már megvan a megoldás, akkor következhet a bevezetés: a telepítés, oktatás, a használatba vétel, hogy végül a mindennapok részévé válhassanak.”

Évek helyett már csak hónapok kellenek a változáshoz

„Van már például BIM laborunk, és a kollaboráció tekintetében van egy online felületünk, a Connect. Itt minden kolléga profilját el lehet érni, blogot lehet vezetni rajta, vannak interaktív csoportok, és ennek hatására sokkal gyorsabban eljutnak mindenkihez az új információk. Az új projekteket is megosztjuk a konszern többi dolgozójával.”

„Az Office 365 jelenleg zajló bevezetése nagy változást hozhat az irodai területen, hiszen a felhőszolgáltatásnak köszönhetően nem kell többé a helyben tárolt adatokat emailen küldeni, egyszerűen megoszthatóak.” Tóth Zoltán szerint a fejlesztések sebessége felgyorsult:

„Régen sokszor évek teltek el, mire egy-egy új IT fejlesztést használni kezdhettünk, most pedig hónapokon belül megfigyelhető a változás.”

Antal Zsófia

Forrás